چگونه فراموشکاری را درمان کنیم ؟

تو دنیای امروز انگار که فراموشکاری یه مشکل همه گیر هست که اغلب افراد به آن مبتلا شده اند. این مشکل در اغلب از سنین جوانی شروع میشه. زمانی که افراد مسئولیت های مختلف زندگی رو بر عهده میگیرند، فکرشان به همه جا سرک می کشد. در واقع وظایف و بار مسئولیت باعث فشار بر ذهن و فکر می شود که به مرور زمان فراموشی را در پی دارد. شاید دیده باشید که مردها بیشتر از زنان دچار فراموشی می شوند. دلیل این موضوع بار مسئولیتی است که بر عهده آنهاست.

البته این گفته به این معنا نیست که زنان مسئولیتی ندارند. زنانی که نگهداری از فرزندان، تمیز نگهداشتن خانه، درست کردن غذا، خرید و کار در بیرون از منزل را بر عهده دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که به فراموشکاری مبتلا شوند. حال که با ریشه و دلیل اصلی ابتلا به فراموشکاری آشنا شدید، لازم است راه درمان فراموشکاری را هم بدانید.

 فراموشکاری و درمان آن

استراحت و خواب کافی

روانشناسی

ییکی دلایل اصلی ابتلا به فراموشکاری کم خوابی است. بنابراین اولین راه درمان فراموشکاری هم درمان کم خوابی است. اما چرا افراد کم خواب می شوند؟ دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. استرس و اضطراب بیش از حد و یا انجام کارهای معمولی در زمان شب باعث کم خوابی و عادت به این اشتباه رفتاری می شود.

بسیاری از افراد معمولا کارهای روزانه خود را به شب محول می کنند. بعد از مدتی به این کار عادت می کنند و به تدریج از میزان خواب آنها کاسته می شود. اما اگر دلیل بی خوابی استرس و اضطراب باشد که ابتدا باید استرس درمان شود. چرا که انسان در طی روز از سیستم اعصاب سمپاتیک استفاده می کند. این سیستم بازسازی بدن و باز یافت انرژی را بر عهده دارد. زمان خواب سیستم اعصاب پاراسمپانیک استراحت می کند. اگر فرد دچار بی خوابی یا کم خوابی شود، سیستم اعصاب پاراسمپانیک قادر نیست کارها را بخاطر بیاورد.

استرس و اضطراب را کنار بگذارید

راه حل دیگر درمان فراموشکاری کنار گذاشتن استرس و اضطراب است. زمانی که فرد به اضطراب و استرس مبتلا می شود، غدد فوق کلیوی به کمک بدن می آیند و هورمون های مورد نیاز بدن را تولید می کنند تا بدن از حالت فشار و استرس خارج شود. به همین دلیل است که اغلب افرادی که استرس و اضطراب زیادی دارند، فورا دچار کلیه درد می شوند. این امر خودش یک مشکل است. چرا که با تولید هورمون ها تعادل بدن بهم می خورد و منیزیوم، روی و مواد معدنی و سایر ویتامین های مورد نیاز بدن از دست می رود.

بیشتر بخوانید :  کسب و درآمد اینترنتی از فروش دست‌سازه‌های هنری

در حالی که مغز برای بخاطر آوردن کارها و امورات روزانه به مواد مغزی نیاز دارد. حتی اگر دیده باشید بسیاری از افراد زمانی که دچار استرس و اضطراب زیاد می شوند، درد معده شان شروع می شود. این درد ناشی از تولید بیش از حد اسید است که معده قادر به تحمل آن نیست. ترشح بیش از حد اسید برای از بین بردن استرس و اضطراب است. در حالی که همین موضوع باعث از بهم ریختن سیستم عصبی می شود. مغز باید تمرکز خود را بر روی درد معده بگذارد.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد!  ۳ راهکار برای برخورد با کارمندان منفی گرا

پس راه دوم و مهم درمان فراموشکاری کنار گذاشتن استرس و اضطراب است. بسیاری از امور یا قابل حل شدن هستند که در این صورت استرس زیاد در مورد آنها بی مورد است. یا اینکه مشکلات لاینحل و غیرقابل حل شدن هستند. در این صورت هم استرس و اضطراب مشکل را حل نمی کند و تنها ذهن را برای پیدا کردن راه حل مناسب می بندند.

استفاده از ذهن و حافظه

یکی دیگر از دلایل ابتلا به فراموشکاری عدم استفاده از آن است. خواندن کتاب، تماشا کردن فیلم، حفظ کردن لغات انگلیسی، انجام کارها با دست چپ و … همه کارها و تکنیک هایی است که باعث استفاده از ذهن می شود. وقتی به طور عادی از دست راست برای غذاخوردن استفاده می کنید، این کار را دست راست یاد گرفته است. بنابراین حتی اگر ذهن شما در جای دیگری مشغول باشد، خود به خود دست راست غذاخوردن را بخوبی انجام می دهد.

اما اگر برای مدتی این کار را با دست چپ شروع کنید، چون این دست هنوز به غذاخوردن عادت نکرده است، تمام تمرکز شما روی غذاخوردن است. در واقع حواستان جمع می شود که نکند غذا از قاشق روی لباس بریزد. پس با این کار به مرور زمان یاد می گیرید روی کارها تمرکز کنید. همین تکنیک در درمان فراموشکاری تاثیر زیادی دارد.

ورزش کردن و تاثیر آن در درمان فراموشکاری

روانشناسی

ورزش و فعالیت جسمانی باعث افزایش سوخت و ساز بدن و خونرسانی به مغز می شود. مغز وظیفه اصلی به خاطر آوردن کارها و امورات روزانه را بر عهده دارد. پس تغذیه آن و خونرسانی به موقع نقش زیادی در درمان فراموشکاری دارد. با ورزش سلامت جسمانی به تازه شدن روح و روان هم کمک می کند. البته ورزش ها نباید بیش از حد سنگین باشد که باعث آسیب های جسمانی شود. یک ایروبیک ساده هم می تواند به درمان فراموشکاری کمک کند.

بیشتر بخوانید :  فیلیپ نایت بنیان گذار کارخانه محصولات ورزشی نایک

نقش تغذیه در درمان فراموشکاری

یکی از دلایل ابتلا به فراموشکاری کمبود ویتامین هایی مثل ویتامین B12، منیزیم و روی است. زمانی که غذاهای حاوی این مواد مصرف شود، طبیعی است که فراموشکاری هم درمان می شود. با افزایش سن و کاهش توان سیستم گوارش میزان این ویتامین ها در خون کمتر می شود. افراد سالمند برای درمان فراموشکاری با مراجعه به پزشک مواد معدنی و ویتامین مورد نیاز را از طریق تزریق و یا قرص دریافت می کنند.

یکی دیگر از دلایل ابتلا به فراموشکاری خوردن مواد غذایی شیمیایی و سمی است. رنگ های خوراکی و استفاده بیش از حد از رژلب های حاوی سرب عامل اصلی ابتلا به فراموشکاری و آلزایمر هستند. همچنین آلودگی های زیست محیطی هم باعث اختلال در عملکرد حافظه می شوند. به همین دلیل برای درمان فراموشکاری باید به این موارد هم دقت داشته باشید.

سایر تکنیک های درمان فراموشکاری

روانشناسی

اگر فراموشکاری شما بیش از حد شده است، بهتر است موارد مهم و ضروری را روی کاغذ یادداشت کنید. برای بخاطر آوردن این امور ابتدا به یادداشت برداری عادت می کنید، اما پس از مدتی حافظه تقویت می شود. مطالعه زیاد هم به افزایش قدرت حافظه کمک می کند.  البته این مطالعه باید به صورت متمرکز انجام شود. پس از اینکه کتاب را میخوانید سعی کنید مطالب مهم آن را یادداشت برداری کنید و بخاطر آورید.

برخی امور را به صورت عینی مشاهده کنید تا راحت تر بخاطر آورید. برای مثال اگر مدام فراموش میکنید که مانتوی خود را کجا گذاشته اید، زمان قرار دادن به آن نگاه کنید. نگاه کردن می تواند شما را زمان بخاطر آوردن کمک کند. از فکر کردن به موضوعات کسل کننده، دردآور و خاطرات بد گذشته بشدت خودداری کنید. زیرا این موارد باعث می شود تا بخش زیادی از حواس مغز بر روی امور منفی متمرکز شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *